ionicons-v5-h ionicons-v5-f ionicons-v5-f ionicons-v5-k ionicons-v5-a ionicons-v5-i ionicons-v5-e ionicons-v5-h ionicons-v5-l ionicons-v5-j ionicons-v5-g ionicons-v5-g ionicons-v5-i ionicons-v5-k ionicons-v5-g ionicons-v5-g

Fotodokumentation von videocity 2014 "Videoparcours durch die Basler Innenstadt"

Nach erfolgreicher Pilotphase 2013 mit Videokünstler/innen aus Basel werden dieses Jahr Videokünstler/innen aus der ganzen Schweiz in Schaufenstern, Lobbys und Eingangshallen von Geschäften und Kulturinstitutionen in der Basler Innenstadt gezeigt. Fachleute aus unterschiedlichen Landesteilen der Schweiz – Carola Ertle + Günther Ketterer, Daniel Hauser, Jérôme Leuba und Boris Magrini – haben dafür ihre Favoriten vorgeschlagen, die von Andrea Domesle und Laura Schuppli im Gespräch mit den Geschäftsleuten platziert wurden.
Durch dieses dialogische Auswahlverfahren ist ‹videocity.bs› am Puls der Zeit, greift Fragen, welche Basler/innen beschäftigen auf und kommentiert sie mit den Videos. Zum Beispiel das im Juni brandaktuelle Thema Fussball-WM. In Ingeborg Lüschers weltberühmten Video „Fusion" (2001) treten Spieler von Grashoppers Zürich und dem FC St. Gallen gegeneinander an, gekleidet in italienische Massanzüge, Business-Hemden, Krawatte und Fussballschuhe - eine Parabel über ähnliches Verhalten von modernen Managern und Fussballern. Peter Aerschmann präsentiert mit „BABEL I” (2012) eine Baustelle und Hochhäuser in unserer heutigen medial geprägten Welt. Weiters werden bei einer Bank Goldmünzen vergraben (Judith Albert: Fairytale, 2008), quer durch Basel von zwei jungen Männern neue Wege beschritten (Daniel Künzler, Roman Menge: Gewöhnliche Räume, ungewöhnliche Wege, 2014). Es gibt weitere ungewöhnliche Gesten wie jene des Kunstflugpiloten im Schaufenster des Pfauen, Ihr Warenhaus in Basel; oder Blicke von zu Riesen aufgeblähte Personen vom Billboard Screen des Congress Center auf den Messeplatz – dies soll unseren Alltag bereichern, humorvoll oder Fragen stellend, unsere Wege durch Basel inspirieren.
Die Videos wurden so ausgewählt, dass Bezüge zum Standort hergestellt werden: Inhaltlich kommentieren sie diesen und stellen visuelle Verbindungen her zur Umgebung. Dank der Kunst bietet sich ein neuer Blick auf Bekanntes; der Alltag wiederum stellt eine ungewohnte Reibungsfläche für die Werke dar, verstärkt künstlerische Aussagen oder ermöglicht neue Zugangsweisen. Das Basler Alltagsleben spiegelt sich sprichwörtlich in den Monitoren der Videos. Es verwebt sich mit Vorstellungswelten der Künstler, bringt sich in die Rezeption der Kunst ein und erlaubt aktuelle Interpretationen.
15 Künstler/innen bzw. Künstlerduos – darunter international bekannte wie Pipilotti Rist oder Beat Streuli – stellen ihre Werke zur Verfügung. Der jüngste und unsere Entdeckung ist Roman Menge, 1993 in Basel geboren, die älteste ist eine Grande Dame der Schweizer Kunstszene: die im Tessin lebende Ingeborg Lüscher.
‹videocity.bs› bildet einen Parcours mit 11 Stationen, der wiederum vom Bahnhof SBB über die Innenstadt bis zum Messeplatz reicht. Einige Standorte vom letzten Jahr sind dabei wie auch neue. Wir haben zwei Endpunkte, wo mehrere Videos zu sehen sind: den Billboard Screen am Congress Center, Messeplatz, und das Zimmerkino von ingenodata, Güterstrasse. Dazwischen entfaltet ‹videocity.bs› für einen Monat eine immaterielle „Stadt“ in Basel, wird gar wieder „grösstes Openair-Museum der Welt“ (Lukas Hausendorf zu ‹videocity.bs› 2013 in 20min., 30.05.13).
‹videocity.bs› richtet sich an eine breite Öffentlichkeit, an alle, die in Basel leben und arbeiten, an Touristen, an Fachleute wie an Kunstbanausen und ist kostenlos von 9 bis 24 Uhr von der Strasse aus zu sehen. Die Videos erschliessen Vorstellungswelten und Möglichkeiten, die zuvor nicht denkbar wären, regen zu unerwarteten Begegnungen und Inspiration an. Die eigene Stadt kann mit anderen Augen gesehen werden und Fremde zu vertiefende Entdeckungen anregen - ob als eiliger Passant, nur Sekunden und Bruchteile aufgreifend, oder sich zum Verweilen niederlassend.
Künstler/innen:
Peter Aerschmann, Judith Albert, collectif_fact, Sonja Feldmeier, Gabriella Gerosa, Eric Hattan, Haus am Gern, Daniel Künzler/Roman Menge, Ingeborg Lüscher, Ursula Palla, Pipilotti Rist, Chantal Romani, Anina Schenker, Alex Silber Company, Beat Streuli
(Text: Andrea Domesle)
Werk
2014


After the successful pilotphase in 2013 with video artists from Basel, this year video artists from throughout Switzerland will be presenting their works in shop display windows, lobbies and the entrance halls of local business and cultural institutions in Basel city centre. Experts  from diverse regions in Switzerland – Carola Ertle + Günter Ketterer, Daniel Hauser, Jérôme Leuba and Boris Magrini – proposed their own favourites, which were subsequently chosen for specific sites through the process of a lively dialogue between Andrea Domesle and Laura Schuppli and the hosting businesses in question.

 

Due to this dialogical selection process ‹videocity.bs› can claim to have its finger on the pulse of time, in that it takes up actual questions currently on the minds of Basel citizens and comments them in videos.

For instance in June the Football World Cup will be on all the airwaves. In Ingeborg Lüschers world famous video entitled 'Fusion' (2001) players from Grashoppers Zurich and FC St. Gallen play against each other, but kitted out with Italien business attire made to measure, including business shirts, ties and football shoes – in a new parable about the behavioural parallels between modern managers and footballers. In 'BABEL I' (2012) Peter Aerschmann presents us with a building site and some tower blocks as they appear in our media coined world.

Furthermore gold coins will be buried at a bank (Judith Albert: Fairytale, 2008), and throughout Basel two young men will be forging new pathways (Daniel Künzler, Roman Menge: Familiar spaces, unfamiliar pathways, 2014). Furthermore there shall be unusual gestures such as a certain aerobatic pilot in the shop window display of the Pfauen - your department store in Basel ; or views of people inflated to giant proportions on the billboard screens of the Congress Centre in the trade fair grounds  – these are meant to enrich our daily lives, or to inspire us using humorous or thought-provoking questions as we tread our pathways through Basel.

 

The videos have been chosen so as to set up references with their respective locations: Their contents are a comment on the specific location and visual links are also set up with the surroundings. Thanks to the art, a new view of what is supposedly familiar is opened up; the everyday goings on create a non-habitual plane of friction with the works themselves, strengthening their expression or even allowing new ways to approach them. Basels everyday life will be mirrored, as the saying goes, in the video monitors. It becomes interwoven with the imaginative worlds of the artists, intervening in the reception of the works of art, allowing contemporary interpretations.

 

15 Artists or else artist duos – amongst them are also the internationally famous such as Pipilotti Rist or Beat Streuli – have entrusted us with their works. The youngest and a new discovery of our own is Roman Menge, who was born in 1993 in Basel, and the oldest is a grand dame of the Swiss art scene: Ingeborg Lüscher namely, who lives in Tessin.

 

‹videocity.bs› forms a parcours comprising 11 stations, extending from the SBB train station, then through the city centre reaching into the international fair trade grounds. Some of the locations from last year are included, as well as new ones. We have two final destinations where several videos can be seen: the billboard screen at the Congress Centre, Messeplatz Square, and the living room cinema of ingenodata, Güterstrasse. Situated  between these points ‹videocity.bs› unfolds for the space of a month into an immaterial 'city' in the heart of Basel, perhaps even turning into the 'greatest open air museum of the world' again as in Lukas Hausendorfs contribution to ‹videocity.bs› in 20min., on 30.05.13.

 

‹videocity.bs› is aimed at a wide audience, towards everyone who lives and works in Basel, towards all the tourists, and the experts as well as the philistines and it costs nothing and lasts from 9 in the morning till 12 midnight, and it can be viewed as you stroll through the streets. The videos are pioneering in their imaginative worlds and possibilities, which had not previously been conceivable, and they stimulate us with unexpected meetings and new inspiration. Ones own home city can be seen with different eyes and can prompt the stranger to making more deeper investigations – whether as a hurried passer-by, who may only moment- and fragmentarily react to something, or decide to linger and settle in a certain spot.

 

The artists: Peter Aerschmann, Judith Albert, collectif_fact, Sonja Feldmeier, Gabriella Gerosa, Eric Hattan, Haus am Gern, Daniel Künzler/Roman Menge, Ingeborg Lüscher, Ursula Palla, Pipilotti Rist, Chantal Romani, Anina Schenker, Alex Silber Company, Beat Streuli

 

(Text: Andrea Domesle. English translation Christopher Haley Simpson)

 

Après une phase pilote réussie en 2013 réunissant des artistes vidéo de Bâle, cette année des artistes de la Suisse entière présenteront leurs créations dans les vitrines et les halls d'entrée des commerces et des institutions culturelles du centre-ville de Bâle. Des experts de différentes régions de Suisse    Carola Ertle + Günther Ketterer, Daniel Hauser, Jérôme Leuba et Boris Magrini    ont proposé des artistes pour cet évènement. Andrea Domesle et Laura Schuppli, en consultation avec les responsables des différents lieux, ont choisi les emplacements d’exposition.

 

Grâce à ce choix effectué en concertation pour <videocity.bs>, nous avons obtenu une sélection en lien avec l’actualité et qui traite par la vidéo de questions qui préoccupent les Bâlois. Par exemple le thème parfaitement actuel de la Coupe du Monde de Juin. Dans la célèbre vidéo de Ingeborg Lüscher  «Fusion» (2001) les joueurs du Grasshoppers Zurich et ceux du FC St. Gallen s’affrontent, vêtus de costumes Italien sur mesure,    chemises, cravate    et de chaussures de football, où les footballeurs ainsi en action représentent une parfaite métaphore du comportement des gestionnaires modernes. Peter Aerschmann présente avec «BABEL I» (2012) un chantier de construction et des gratte-ciels dans le monde d'aujourd'hui axé sur les médias. Par ailleurs chez Judith Albert des pièces d'or sont enterrées dans une banque «Conte de fées» (2008),  et chez Daniel Künzler et Roman Menge, le sol de Bâle est foulé par deux jeunes hommes de manière inhabituelle «Gewöhnliche Räume, ungewöhnliche Wege» (trad. Chambres ordinaires, de manière inhabituelle) 2014. 

Il y aura d’autres gestes inhabituels comme ceux de pilote de voltige dans la vitrine du magasin Pfauen de Bâle, ou encore les regards de gens agrandis comme ceux de géants sur le grand écran d'affichage du Centre de Congrès de la place de la Foire – plein d’humour, soulevant des questions, ‹videocity.bs› devrait enrichir notre quotidien et rendre inspirant notre parcours dans Bâle.

 

Les vidéos ont été choisies de telle sorte qu’elles font référence au site où elles sont montrées: elles le commentent et établissent des liens visuels avec son environnement proche. L’art nous permet alors un nouveau regard sur notre environnement familier; en revanche le quotidien offre une surface de frottement inhabituel aux œuvres, et renforce ainsi le propos des artistes ou permet d’apprécier leurs œuvres sous un nouvel angle. La vie quotidienne de Bâle se reflète littéralement dans les écrans vidéo. Elle se mêle à l’imaginaire des artistes, participe à la réception de l'art et permet de nouvelles interprétations.

 

15 artistes dont des duos parmi lesquels des artistes de renommée internationale    comme Pipilotti Rist ou Beat Streuli – ont rendu leurs œuvres disponibles. Le plus jeune des artistes, Roman Menge, notre découverte, est né en 1993 à Bâle et la plus ancienne Ingeborg Lüscher, une Grande Dame de la scène artistique Suisse, vit au Tessin.

 

‹videocity.bs› est un parcours avec 11 lieus, qui cette année encore s'étend de la gare via le centre de la ville à la place de la Foire. Des sites nouveaux s’ajoutent à ceux de l’an passé. Le parcours se déploie entre deux lieux où l'on peut voir plusieurs vidéos : 

 

le grand écran d’affichage du Palais des Congrès place de la Foire et la petite salle de projection d’Ingenodata Güterstrasse. Entre les deux se déroule ‹videocity.bs› pendant un mois, comme une ville immatérielle dans Bâle, pour être une fois de plus « le plus grande musée à ciel ouvert du monde » (Lukas Hausendorf sur ‹videocity.bs› 2013 dans le «20 minutes» du 30.05.13).

 

‹videocity.bs› s'adresse au grand public, à tous ceux qui vivent et travaillent à Bâle, aux touristes, aux professionnels de l’art comme aux néophytes; ‹videocity.bs› est gratuit de 9h à minuit et visible librement depuis la rue.

 

Les vidéos révèlent des mondes imaginaires, offrent des possibilités impensables auparavant et stimulent l’inspiration et les rencontres inattendues. La ville peut être vue avec un nouveau regard par ses habitants et les visiteurs sont encouragés vers une découverte plus profonde    que ce soit en passant rapidement, ne saisissant que quelques secondes, ou que se soit en prenant son temps.

 

Artistes participants:

Peter Aerschmann, Judith Albert, collectif_fact, Sonja Feldmeier, Gabriella Gerosa, Eric Hattan, Haus am Gern, Daniel Künzler/Roman Menge, Ingeborg Lüscher, Ursula Palla, Pipilotti Rist, Chantal Romani, Anina Schenker, Alex Silber Company, Beat Streuli

 

(Text: Andrea Domesle. Traduction français: Jean-Marie Clark et Aline Veillat)

Technical Note:

Werktyp: Werk

Datenträger: Other

Audio: Ohne Ton

Dauer: 0:10:30

Farbe: Farbe

Aspect Ratio: Sonstige

Dirk Wetzel has documented  the videocity.bs "Videoparcours through Basel city centre" with the involved people during the opening, the artists and their videos to be seen in following locations in Basel:

 

1. collectif_fact, Eric Hattan, Ingeborg Lüscher, Ursula Palla, Chantal Romani, Anina

Schenker, Beat Streuli

Congress Center Basel, billboard screen

Messeplatz 21

 

2. Ingeborg Lüscher

Banca Popolare di Sondrio (Suisse)

Greifengasse 18

 

3. Ursula Palla

Bank CIC

Marktplatz 13

 

4. Alex Silber Company

unternehmen mitte

Corner of Grünpfahlgasse/Gerbergasse 30, in the round display window

 

5. Gabriella Gerosa and Pipilotti Rist

The Teufelhof Basel in cooperation with Nationale Suisse

Leonhardsgraben 47-49, Hotel reception and entrance to the café

 

6. Daniel Künzler, Roman Menge

Confiserie Bachmann

Gerbergasse 51

 

7. Peter Aerschmann

Sony Center

Barfüsserplatz 20

 

8. Haus am Gern

Pfauen, Ihr Warenhaus in Basel (The Peacock, your department store in Basel)

Freie Strasse 75

 

9. Sonja Feldmeier

Theater Basel

Theaterstrasse 7, Foyer on the main stage, which is visible from outside at the main entrance, and can be accessed one hour prior to the billed events on the main stage, Monday to Saturday from 6.30 p.m. and Sunday from 5.30 p.m. onwards.

 

10. Judith Albert

Basler Kantonalbank

Aeschenvorstadt 41, on the Brunngässlein side 

 

11. videocity.bs overview

Ingenodata

Güterstrasse 133, living room cinema during the normal store opening times  from Mo–Fr 9 a.m.– 6 p.m.  Sa 9 a.m. – 5 p.m.

 

https://livingpool-photography.com/

Tags

2014 art and the city art in shop windows basel boris magrini carola ertle + günther ketterer city parcours curatorial experiment daniel hauser erster videoparcours first public video walk jérôme leuba kunst in schaufenstern kunst und stadt kunst-im-öffentlichen-raum kuratorisches experiment ortsspezifische kunst premiere public art schweizer videokunst site stadtparcours swiss video art video art videocity videokunst videoparcours videocity_memoriav ausstellungsdokumentation kuratorisches material

Queries

Videocity_memoriav - Kuratorisches Material - Ausstellungsdokumentation Videocity_memoriav - Kuratorisches Material Videocity_memoriav catalog - mediathek

Full spec

CallNumber
2331508-6014
DateAdded
2021-07-07T14:00:56Z
DateModified
2022-10-15T03:17:13Z
Key
5IDQTKBH