Klausur 2017

Assmann, J. (2011). Cultural memory and early civilization: writing, remembrance, and political imagination. Cambridge ; New York: Cambridge University Press.

Blahudka, D. (2015). Querdenken – die Logik des Designs. Heidelberg, Neckar: Carl Auer Verl.

Carlson, D. (2016). Design oder nicht Sein: das kleine rote Buch des guten Designs. Zürich: Midas Management Verlag AG.

Cools, G., & Gielen, P. (Hrsg.). (2014). The ethics of art : ecological turns in the performing arts. Amsterdam: Valiz.

Davidts, W., & Paice, K. (Hrsg.). (2009). The fall of the studio: artists at work. Valiz, Amsterdam : [New York, N.Y.]: Antennae ; Distribution, D.A.P.

Denecke, M. (Hrsg.). (2016). ReClaiming participation: technology, mediation, collectivity. Bielefeld: Transcript.

Georgelou, K., Protopapa, E., & Theodoridou, D. (Hrsg.). (2017). The practice of dramaturgy : working on actions in performance. Amsterdam: Valiz.

Gielen, P. (2015). The murmuring of the artistic multitude global art, politics and post-Fordism. Amsterdam: Valiz.

Gielen, P., & Beloff, Z. (Hrsg.). (2015). Aesthetic justice: intersecting artistic and moral perspectives. Amsterdam: Valiz.

Gielen, P., & Bruyne, P. de (Hrsg.). (2013). Teaching art in the neoliberal realm: realism versus cynicism (2nd ed). Amsterdam: Valiz.

Gielen, P., & Cupers, K. (Hrsg.). (2013). Institutional attitudes: instituting art in a flat world. Amsterdam: Valiz.

Gruß, M. (2016). Synästhesie als Diskurs: eine Sehnsuchts- und Denkfigur zwischen Kunst, Medien und Wissenschaft. Bielefeld: transcript.

Ha, K. N. (2005). Hype um Hybridität: kultureller Differenzkonsum und postmoderne Verwertungstechniken im Spätkapitalismus. Bielefeld: Transcript.

Helguera, P. (2011). Education for socially engaged art: a materials and techniques handbook. New York, NY: Pinto.

Heßler, M. (Hrsg.). (2008). Creative urban milieus: historical perspectives on culture, economy, and the city. Frankfurt/Main: Campus-Verl.

Heusden, B. van, & Gielen, P. (Hrsg.). (2014). Arts education beyond art: teaching art in times of change. Amsterdam: Valiz.

Huybrechts, L., & Dreessen, K. (Hrsg.). (2014). Participation is risky: approaches to joint creative processes. Amsterdam: Valiz.

Jansen, M. (2015). Digitale Herrschaft: über das Zeitalter der globalen Kontrolle und wie Transhumanismus und Synthetische Biologie das Leben neu definieren. Stuttgart: Schmetterling Verl.

Könneke, A. (Hrsg.). (2002). Aussendienst: Kunstprojekte in öffentlichen Räumen Hamburgs, Mai 2000 – Mai 2002. Freiburg (Breisgau): Modo Verlag.

Kurzweil, R. (2010). The singularity is near: when humans transcend biology. London: Penguin.

Lauxmann, F. (2007). Vom Nutzen des unnützen Denkens: wie Philosophie auf die Welt einwirkt. München: Nymphenburger.

Le Feuvre, L. (Hrsg.). (2010). Failure. Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Lévy, P. (1997). Die kollektive Intelligenz: für eine Anthropologie des Cyberspace. Mannheim: Bollmann.

Lije, T., Milevska, S., Gielen, P., & Sonderegger, R. (Hrsg.). (2015). Spaces for criticism : shifts in contemporary art discourses. Amsterdam: Valiz.

O’Neill, P., & Wilson, M. (Hrsg.). (2015). Curating research. London : Amsterdam: Open Editions ; de Appel.

Parsons, G. (2016). The philosophy of design. Cambridge, UK: Polity Press.

Reck, H. U. (2007). Index Kreativität. Köln: König.

Rohrberg, A., & Schug, A. (2010). Die Ideenmacher: lustvolles Gründen in der Kultur- und Kreativwirtschaft; ein Praxis-Guide. Bielefeld: transcript-Verl.

Schumacher, P. (Hrsg.). (2016). Parametricism 2.0: Rethinking Architecture’s Agenda for the 21st Century. Bognor Regis: Wiley.

Sennett, R. (2013). Together: the rituals, pleasures and politics of co-operation. London: Penguin.

Smith, M. W. (2001). Reading simulacra: fatal theories for postmodernity. Albany: State University of New York Press.

Thompson, N. (2015). Seeing power : art and activism in the 21st century. Brooklyn, NY: Melville House.

Wesseling, J. (2011). See it again, say it again : the artist as researcher. Amsterdam: Valiz.