Zurück zur Suche
Revolving Histories (#bangbang-1892)

Please Peace
(2022)

https://ariane.nu

Nichts - kein Raum, keine Zeit, kein Gras
Leer, Treibstoff der Leere, keine Farbe Der Anfang vom Ende.
Die Performance ist eine direkte Reaktion auf den russisch-ukrainischen Krieg, der während des SIM-Aufenthaltes in Reykjavik begann und uns alle schockiert, erstaunt und erschüttert hat. Die Performance und schließlich das Video wurden zu Instrumenten, um die kollektiven Emotionen dreier Fremder in Reykjavik zu vermitteln, ein Aufruf zu Frieden und Zusammengehörigkeit in einem zerbrechlichen Moment der Ungewissheit, und eine Entscheidung, durch Kunst etwas zu verändern.
Arianes ursprüngliche Idee bildete die Grundlage für die Form der Performance. Ein Schlüsselsymbol der Performance, das Kleid, wird selbst zu einem Prozess, zu einem verschlungenen Faden. Gleichzeitig führt es den Betrachter an den Anfang der Arbeit zurück. Symbolisch spielt es auf den Mythos von Ariadnas Schicksalsfaden im Labyrinth an, allerdings mit einem entscheidenden Unterschied. Anders als die Erzählung einer griechischen Geschichte beginnt Arianes Stück mit der Verstrickung der Vollendung. Der Beginn eines Endes.
Die Idee, die hinter der Performance stand, machte am 24. Februar um 5 Uhr morgens eine drastische Metamorphose durch. Wie in Arianes Interview erwähnt, war es schwierig, eine Geschichte zu erzählen, ohne auf die russische Invasion in der Ukraine zu reagieren. Mit Intuition und symbolischen Gesten wie dem Anzünden von Kerzen verwandelte Ariane eine Erzählung in einen Aufruf zum Frieden.
Jede Entscheidung, die wir im Alltag treffen, ist zwangsläufig politisch, von einer Tasse Kaffee bis zu einer Urlaubsreise. Auch das Schweigen ist politisch, vor allem, wenn es sich auf die Freiheit und das Land der ukrainischen Nation bezieht. Der heutige Krieg zwischen der Ukraine und Russland hat Auswirkungen auf die Demokratie in der ganzen Welt, und wir können nicht schweigen, denn wir sind der Meinung, dass es wichtig ist, durch Kunst auf politische Ereignisse zu reagieren. Es ist notwendig, einen Dialog zu schaffen, zu widersprechen, zu unterstützen und der Ukraine beizustehen.
Additional
Ariane Lugeon is a textile and performance artist from the planet Earth with a Swiss passport. She likes to bring traditional hand craft together with contemporary themes, for example, by combining knitting with provocative statements. With her art,Ariane manages to materialise emotional states with textile fibres and, thus, to let them interact with the environment, so that the observer recognises it, and feels like looking into a mirror. Ariane connects in her performance art of textile and performance together.The threads are connections to the Video art by Wen and the drawing by Kristina. Ariane was born in 1974 in Switzerland, Biel. She lives and works in Copenhagen (DK), Basel (CH) and Hégenheim (F). Autodidact. nonconformist. developing. Freelance artist for more than 20 years. Textilart, Installation, Performance, Photography Embroidery & Knitting is her passion. Wen Hsieh is a junior film director and editor whose films featured in Mercedes Benz fashion week Russia in 2021. Her image creations were published in some digital magazines and print magazines around Europe these few years. Furthermore, she had a group photography exhibition in London in 2021.Wen's experiences of studying fashion womenswear design (2002-2006) and applied imagination (2019-2020) and being a stylist ( from 2009) in the films and television industry nourish her horizon and shape the style of her visual delivery, being highly sensitive to the balance between showcasing garments and storytelling.Wen believes the power of garment styling is not only a beautiful decoration of the human body but also inner voice delivery. Nowadays She contributes her ability on delivering sustainability through her films. Kristina Kapeljuh is an artist and illustrator with multicultural background. She was born in Ukraine, lived in Hungary, studied in Scotland, Switzerland, and England.A transdisciplinary approach to creative practice has brought her work to diverse contexts. Her recent artist residencies and exhibitions were held across Europe, including Ukraine, Iceland, and Austria. Main narratives of her practice focus on bridges between metaphysics, specifically dualistic structures, and printmaking.At its core, her work explores ideas of contemporary metaphysics while reflecting the intensity and pattern of materiality in flux. Kristina’s ambition is to expand this visual language through engagement with Eastern philosophy and culture.
SIM Gallery Exhibition

place: Reykjavik, Island
KuratorIn: Petreikis, Martynas
Dokumentationstyp: Dokumentation einer Performance/Aktion / Documentation of a performance/action

Medium

Video 16:9
Dauer: 4:18