Revolving Histories (#bangbang-0873)
AUFERSTÄUBUNG
(2018)
https://www.frauvogel.ch / www.sculpture-massage.com
From above, we look down on a woman's body stretched out lengthwise on the slab floor and covered in flour dust. Soon the head stirs, then the upper body slowly straightens up. The woman will gradually stand up, dust herself off from the flour and leave the pictorial space. Only the traces of her body - the outline of her silhouette drawn with flour - remain. White on black, they bear witness to Andrea Vogel's "Auferstäubung", refer to the artist's ephemeral presence, blurring corporeality and disembodiment.
The stop-motion and cross-fade effects used by Andrea Vogel in her photographed performance "Auferstäubung" further reinforce this impression. The video, which consists of a sequence of individual images strung together, was created in 2018 as part of the work-in-progress art project "Kunstversuchsanstalt #4 Universum" (as part of the "Kunstversuchsanstalt" project series of the same name initiated by Olivia Notaro) in the former bakery Konditorei Vogel in Oberdiessbach. The return to her parents' disused bakery awakened the need to feel the flour on her own skin and offered a space to reflect on her own origins. As Andrea Vogel herself says, she was "born into the flour dust and returned forty-four years later as an artist".
-The video work was exhibited at the Cantonale Berne/Jura 2018/19 at the
Kunsthaus Interlaken and at the Musée jurassien des Arts, Moutier des Arts.
The video work was purchased by videokunst.ch and shown at the Showroom Progr Bern from May 28 - July 04, 2020.
automatically translated from german
Additional
Dieses Video von Andrea Vogel ist beunruhigend. Die nackte Künstlerin, bedeckt und umgeben von Mehl, liegt am Boden. Sie wird allmählich aufstehen. Die Kamera schaut dabei von oben aus einem hohen Winkel auf sie herab. Diese langsame Aufnahme findet in «Stop-Motion» oder Überblendungen statt und spielt mit Schärfe und Unschärfe. Bilder des Körpers und seiner Spur in zeitlosem Schwarz-Weiss. Mehrdeutiges Oszillieren zwischen Entkörperlichung und Körperlichkeit. Die gefilmte Performance entstand in der ehemaligen Bäckerei der Eltern der Künstlerin in Oberdiessbach (Projekt Universum, mit Olivia Notaro, 2018). An diesem Ort ihrer Kindheit «erlebt» Andrea Vogel ihre «Geburt, nackt als Tochter eines Bäckers im Mehlstaub». Hier hinterfragt sie umso mehr die Erfahrung, die Dauer und die Vergänglichkeit des Lebens, denn ihr Titel Auferstäubung ist ein Zusammenzug zwischen «Auferstehung» und «Entstauben». Die Vergangenheit mit dieser Rückkehr zur Geburt entstauben? Wiederauferstehung neu interpretiert? Konkreter und metaphorischer Staub?
Valentine Reymond, Leiterin, Musée jurassien des Arts, Moutier
Remark
60sec Ausschnitt von Videoarbeit Auferstäubung 2018, 5min.Loop
UNIVERSUM (Kunstprojekt in ehemaliger Backstube)
place: Oberdiessbach
KuratorIn: Vogel, Andrea; Notaro, Olivia
Dokumentationstyp: Performance/Aktion für die Kamera / Performance/Action for the Camera
Alternative
-Video
-Stills
Medium
Video 16:9
Dauer: 5min Loop